Џек Лондон, "Мартин Еден": отзиви и книги, оценки, съдържа, сите главное знаки и автор

Роман "Мартин Еден" од Џека Лондона, који ћете наћи у овом чланку, један је од најпознатијих ауторских дела. Критичари и читаоци су га различито оцењивали. У овом чланку описујемо шта је то, каква је његова вриједност у дјелу аутора и тадашње књижевности.

Историја стварања

Рецензије "Мартина Едена" Џека Лондона биће посвећене посебном делу овог чланка, али за сада ћете сазнати како се овај роман појавио. Лондон је почео да пише овај рад током свог путовања на јахти Снарк, у коју је отишао у априлу 1907. године. Почео је да пише прве странице романа то љето када је био паркиран на Хавајским отоцима, а до фебруара књига је завршена. Изашла је у деловима у часопису "Свети огранак" годину дана. Први пут, "Мартин Еден" од Џека Лондона у издању енглеског издања објављен је у јесен 1909. године.

Према аутору, требало је да буде напад на буржоазију, био је заинтересован за успешну причу младића који покушава да успе у модерној Америци. У то време писац је већ био фасциниран социјалистичким идејама, које је настојао да промовише у својим делима. Својим романом "Мартин Еден", Џек Лондон је ушао у полемику са тада популарним "пословним романом", чији су хероји лако и природно постали прави милионери у Сједињеним Државама, што је заједничка идеја да сваки чистач може постати успјешан богаташ.

У популарности "Мартин Еден" Д. Лондон је један од његових најпознатијих дјела, након чега је препознат као велики писац широм свијета.

Аутхор

Сам Џек Лондон већ је до тада већ био успјешан и успјешан аутор. Рођен је у Сан Франциску 1876. године. Његов креативни деби био је есеј "Тајфун на обали Јапана", написан под утиском рада морнара на шкуну, која се бавила рибарством мачака. Есеј је освојио награду новина из Сан Франциска и објављен је 1893. године.

Након што је незапослени отишао у Вашингтон провео је годину дана у затвору због скитње, током лутања је дошао до закључка да у савременом свијету физички рад уопће није цијењен, можете живјети пристојно, само зарађивати умом, а онда одлучити постати писац. У истом периоду упознао се са радовима Маркса, придружио се Социјалистичкој радничкој партији Америке, одакле је напустио партију након напуштања револуционарне трансформације друштва.

Неколико година студирао је на Универзитету у Калифорнији, који је избацио недостатак средстава. Године 1897. предао се златној грозници, кренуо у потрагу за златом на Аљасци. На том месту није било злата које је писац забележио са својим друговима, осим тога, патио је од скорбута. Али пронашао је велики број хероја за своје будуће радове. Године 1900. објављена је његова прва књига "Син вука", затим збирке прича "Бог својих отаца", "Дјеца мраза", "Вјера у човјека", "Мјесечево лице", романи "Кћи снијега", "Морски вук". Био је изузетно способан, писао је 15-17 сати дневно.

Особитост лондонске креативне методе била је у жељи да се особа у тешком животном стању прикаже, а реализам његових дјела готово увијек у комбинацији с духом авантуре и романтике, сам лондонски стил дефинира жанр својих дјела на овај начин:

Инспиративни реализам, прожет вером у човека и његовим тежњама.

Карактерише га веома посебан поетски језик, који укључује принципе симетричног приповедања, брзо читање читаоца у ток догађаја, а карактеристике ликова се дају њиховим мислима и дијалозима.

Показао је свима да је био у стању да напише не само авантуристичке приче писца након објављивања његових радова научне фантастике Енеми оф тхе Ворлд, Голијата, Сцарлет Плагуе, који привлаче читаоца ауторском богатом маштом, оригиналним стилом и неочекиваним слагањима.

Године 1905. већ познати писац Лондон купује ранч у Калифорнији, гдје воли пољопривреду. Он покушава да створи идеалну фарму засновану на његовим утопијским социјалистичким идеалима. Подухват не успева, све се претвара у огромне дугове. Да би подмирио рачуне са повериоцима, присиљен је да пише основне романе као што су "Смоцк Беллев" или "Адвентуре". Као резултат тога, рад на писању му изазива отворено гађење.

Године 1914. отишао је у Мексико као ратни дописник, одакле је писао чланке који оправдавају америчку интервенцију у унутрашњим пословима других држава, што изазива огорчење његових колега и страначких другова.

У последњим годинама живота суочава се са дубоком креативном кризом, због чега је заинтересован за алкохол. Чак мора да купи и радњу за нови роман, јер он више не ствара свеже идеје. Идеја продаје америчког писца Синцлаира Левиса. Лондон има времена да да своје презиме "Биро убиства", али нема времена да заврши. Књига је објављена тек 1963. године, када је завршио Роберт Фисх.

У новембру 1916, писац је умро од предозирања морфија на свом ранчу у 41. години живота. Он је последњи пут узео овај лек као средство против болова, јер је патио од уремије. Према једној верзији, он је починио самоубиство, на то указује чињеница да је имао такве мисли и раније, као доказ је финале књиге Џона Лондона Мартин Еден, која је у многим аспектима била аутобиографска. Међутим, још увијек није могуће поуздано утврдити да ли се радило о случајном тровању током сљедећег напада бола или је то било намјерно самоубојство. Занимљиво је да Лондон говори о вјероватноћи извршења самоубојства у једном од својих других дјела, аутобиографском роману Јохн Барлеи Граин.

Резиме романа

Опис "Мартина Едена" од Џека Лондона ће вам помоћи да се сетите главних догађаја овог рада како бисте се припремили за испит или тест. Роман почиње описом главног лика, који ради као обичан морнар. Његов живот се драматично мења када, са 23 године, спашава од банде хулигана његовог вршњака Артхура Морсеа, који припада богатим и образованим људима.

Одлучује да му се захвали и истовремено забави своју породицу са ексцентричним пријатељем, за кога му се чини. Артхур позива Едена да посети ручак. Протагониста Џека Лондона Мартин Еден налази се у непознатом окружењу - слике виси на зидовима куће његових нових познаника, много књига је посвуда, а његова нова познанства свирају клавир прије јела. Све ово очарава Мартина.

Упознајте Рутх

Највећи утисак на протагонисту романа Џек Лондона "Мартин Еден", чији опис вам омогућава да се упознате са радњом без читања књиге у целини, направила је сестра Артхур по имену Рутх. За Мартина, она изгледа као класичан примјер духовности, чистоће и божанства. Он је заинтересован за њу, одлучује да учини све што је могуће да постане њена достојна. Да би то урадио, одлази у библиотеку јер схвата да Рут неће комуницирати са слабо образованим младим човеком. Жели да се придружи свету знања о Рутх и Артхуру, који тренутно студирају на универзитету.

Протагонист књиге "Лондон Еден" у Лондону је дубок и даровит човек. Проучава особитости језика, књижевности и правила верификације. На тој основи, он се сусреће са Рут, млади људи се често сусрећу, дјевојка подржава његову жудњу за знањем, помаже у учењу. Истовремено, у роману "Мартин Еден" (сажетак овог рада, сваки образовани човек треба да зна), Рут је описана као девојка са конзервативним и уским погледима. Одлучује да преобликује Мартина по слици и сличности људи из његовог круга, али у томе она не успева.

У исто вријеме, Мартин троши на самообразовање сав новац који је зарадио у посљедњем путовању, након чега одлази на нову експедицију, запошљавајући као обичног морнара. У нападу, он проведе осам месеци, током којих обогаћује свој речник, ментални пртљаг, разуме своју суштину, што је изузетно важно за будућег писца којег ће постати.

Мартинова каријера

Када се врати, осјећа снагу и жељу да пише себе, жели омогућити Рутх и свима око њега да уживају у љепотама овога свијета. У Оакланду, протагонист романа Јацк Лондон Мартин Иден (укратко о садржају рада у овом чланку) пише свој први есеј о ловцима на благо, он шаље рукопис Обсерверу Сан Францисца. Онда почиње да пише причу о китоловцима за тинејџерску публику.

Током наредног састанка са Рут, он јој прича о својим плановима и намерама, али девојка је скептична у погледу његових нада, и не може а да не призна да је задовољна променама које се дешавају у Мартину. Он исправно износи своје мисли, не прави говорне грешке у разговору, пристојно се облачи. Рут схвата да се заљубљује у њега. У роману Лондона "Мартин Еден" је место за романтичну линију. У овом случају, девојка не може да схвати своја осећања, то омета њене идеје о животу. Идеје о љубави у буржоаском свету су прилично прецизно артикулисане у цитату Мартина Едена од Џека Лондона.

Љубав у буржоаском свету је могућа само у оквиру буржоаског морала.

Рут убеди Мартина да треба да се образује како би имао морално право да постане писац, да каже људима нешто. Он полаже пријемне испите у средњу школу, али не успева у свим предметима, успешно положе само граматички тест. У овом случају, главни лик није превише узнемирен због свог неуспјеха, али Рутх је разочарана. Осим тога, ниједно његово дело, које шаље новинама и часописима, нико не пристаје да објави. Његови есеји и приче се враћају без објашњења.

Мартин има верзију да је поента у томе да су написани руком. Он изнајмљује писаћу машину да би овладао типкањем. Ради практично 24 сата, не рачунајући то као рад, за њега је то прилика да се докаже, да докаже свијету његову нужност и корисност. Тако описује стање његовог хероја Џека Лондона у цитату "Мартин Еден":

Једноставно, нашао је свој глас, и све снове, све мисли о лепоти, које су годинама живјеле у њему, излиле су се у незаустављивом, моћном, звоњавом потоку.

У то време, јунак романа открива рад Херберта Спенсера, који му омогућава да види свет око себе на нов начин. Истовремено, Рут не дели његов ентузијазам према овом аутору, а када јој Мартин чита приче, она скреће пажњу на формалне грешке и недостатке у њима, али због њених ограничења она не може да оствари пуну снагу свог писаног талента. Мартинова фигура се једноставно не уклапа у устаљени оквир буржоаске културе, која је тако јасна и позната дјевојци.

Ангажман

Када се новац зарадио на наредном путовању, јунак Џек Лондон, Мартин Еден добија посао у вешу. Он му милује рубље, тежак је и тежак посао, који му одузима много времена и драматично исцрпљује. Престаје са читањем, а на једном од својих ријетких викенда, напије се да се опусти, баш као што је то чинио у данима прије него што је упознао Артхура и Рутх. После тога, он јасно разуме да такав рад није само исцрпљујући, него и да га затупљује. Већ следећег дана, Мартин напушта веш.

Припрема се за одлазак на наредни пут како би зарадио новац за даљње образовање, осим што се јунак Џек Лондона Мартин Еден неће одрећи својих нада да ће постати писац.

Преосталих недеља пре поласка на лет постаје прави одмор љубави. Редовно га виђају са Рутом, заједно читају омиљене књиге једних других, иду на бициклистичке излете, док се једног дана девојка не нађе у његовим рукама. Искрено објашњавају своја осећања. Чиста и невина Рута не зна ништа о физичкој страни љубави, али осећа телесну привлачност писца почетника. Мартин се боји да сломи и вређа њену чистоћу. Они најављују ангажман за Рутине родитеље, а не очекује се да ће им ова порука изазвати ентузијазам.

Уместо да оде на наредно путовање и оде са својим вољеним дуго времена, главни јунак романа Џек Лондона "Мартин Еден" (садржај ће вам помоћи да боље разумете ауторову намеру) одлучује да пише за живот. Изнајмљује малу собу код Португалке Марије Силве. Због моћног здравља, ојачаног у поморским путовањима, он је у стању да ради 17 сати дневно и остатак времена проведе на спавању. Ова епизода, као и многе друге, испада да је аутобиографска, и тако је сам Џон Лондон радио на самом почетку своје каријере писања.

Током дана, све време које је остало од сна, посвећује се самообразовању и пише. Мартин предаје стране језике, анализира и проучава књижевне технике које користе други писци, покушава разумјети темељне принципе књижевне вјештине. Чињеница да до сада нико од његових радова није штампан не смета му уопште, јер је сигуран у крајњи успех.

Међутим, у овом тренутку, црна трака у његовој креативној биографији касни. Новац који је успио спасити истиче, залагаоници даје све вриједне ствари које има. Ово је сат, капут, последњи је бицикл. У овом тренутку он гладује, једе један кромпир, отвори су ретке вечере од Рутх или његове сестре, када он може бити пун.

Изненада, он се нада када писмо стигне из дебелог књижевног часописа у којем је обавештен да је спреман да објави његов рукопис. Истина, пристајање на исплату је неопростиво мало - само пет долара. Иако је, чак и по најконзервативнијим процјенама, аутор требао бити најмање сто долара. Узнемирени Мартин добија тешку грипу. Али онда, на крају, срећа се окреће према њему. Једно по једно се логови слажу да га одштампају, шаљући чек након провере.

Успјеси и неуспјеси

Низ успеха ускоро престаје, када сви уредници, без изузетка, покушавају да преваре младог и неискусног писца, да плате за његове радове мање него што то заправо коштају. Испоставља се да није лако добити новац који су обећали за објављивање.

Рутх више не воли своју каријеру у писању, јер у њој нема стабилности, она га убеди да се запосли са оцем. Чињеница да ће Мартин једном постати велики и тражити, једноставно не вјерује.

Све се мења, када се Морзов насловни јунак романа упозна са Рессом Бриссенденом, почињу да се спријатељују, међусобно много комуницирају. Ресс је болестан од конзумације, али се не боји брзе смрти, настављајући да страствено и несебично воли живот у свим својим манифестацијама. Упознаје Мартина са креативном омладином опсједнутом филозофијом и књижевношћу, назива их "стварним људима". Заједно похађају социјалистичке скупове, Мартин се расправља са говорником, али због распршеног новинара који није улазио у детаље онога што се дешава, Еден пада на странице новина као противник постојеће владе и присташа идеја социјализма. Штампани чланак доводи до фаталних последица. Почетни писац добија писмо од Рутх, у којем га девојка обавештава о прекиду у ангажману. Онда Мартин живи инерцијом, више није задовољан чековима, стално долази из часописа, сада се објављује све што пише, Мартин се претвара у популарног писца.

Очекује га још један ударац - Бриссенденов пријатељ извршава самоубиство, а епхемерна песма, завршена непосредно прије његове смрти, критикује се због вулгарности, тако да је Мартин сретан, другар не види ово.

Постаје истински славан и поштован писац, али није задовољан славом и успјехом, богатством у којем сада живи, апсолутно је равнодушан. Они људи који су га јуче исмијавали, сматрајући га лупером и губитником, сада сматрају да је част за њега да одговори на њихов позив на вечеру. Он сам сања о одласку на Маркуесас Исландс да би тамо почео живјети у колиби од обичних трска. Новац који сада прима у изобиљу, Мартин дистрибуира блиским људима, али га ништа не дотиче. Његово срце не успева да отопи ни младог Лиззи Цоннолли заљубљеног у њега, који је одушевљен његовим талентом, нити Рутх, која сада изјављује да је спремна да остане са Мартином, упркос ономе што ће околно друштво рећи.

Еден испловљава до Маркуесас Исландс на броду "Марипоса". Брод долази до Пацифика, али не осјећа да је бољи. Он схвата да се он сам запањио, из којег не може бити излаза. Након још неколико дана проведених у пливању, он одлучује да се извуче у отворено море кроз отвор. Мартин покупи пун ваздух, урањајући на максималну дубину. Када се ваздух заврши, он више није у стању да плута на површину, пред њим се види бела светлост, и он се осећа као да лети у провалију. У овом тренутку, свест га оставља заувек.

Верзије екрана

Први пут је филм заснован на овом дјелу објављен у Америци још 1914. године. Године 1918. Владимир Маиаковски је написао сценариј заснован на роману Џек Лондона "Мартин Еден" за филмску адаптацију под насловом "Није за рођени новац". Редитељ ове слике је Никандер Туркин, а главне улоге обављају сам Маиаковски, Давид Бурлиук, Маргарита Кибалцхицх, Ианина Мирато, Васили Каменски.

Између осталих познатих филмова заснованих на овом дјелу, треба се присјетити и слике из 1942. под насловом "Авантуре Мартина Едена", у којој је главну улогу одиграо Глен Форд.

Године 1976. у СССР-у појавила се емисија Сергеј Јевлахисхвили, која детаљно обнавља догађаје у роману. Слика Мартина Едена на екрану су креирали Јури Богатирев, Рут - Ирина Печерникова, Артур - Владимир Викхров, Брисенден - Леонид Филатов, Лиззи Коноли - Олга Остроумова, родитељи Рут и Артхур - Микаела Дроздовскаја и Николај Тимофејев.

Новел аналисис

Читаоци су прилично двосмислено доживљавали роман Џек Лондон "Мартин Еден" на енглеском језику. Социјалистичке идеје у то време у Америци нису биле популарне, њихове присталице осуђивале су већину друштва, а понекад су чак сматране присталицама збацивања постојећег државног система.

На самом почетку рада, протагонист романа Џек Лондона "Мартин Еден", чија је анализа представљена у овом чланку, тежи типичном циљу - он жели да оствари злогласни "амерички сан", иако тај концепт још није постојао. Мартин сања о томе да постане богат и славан, ради остваривања својих планова превазилази невјеројатне потешкоће, али ипак остварује своје. Истина, за то вријеме он троши све своје жеље и силе, а сам свијет, у којем је стално сањао да добије, испада да је празан и пријеваран, нема ту естетску вриједност, која је много више у повученом животу хероја. Као резултат тога, он се отргне од свог родног окружења, али не може пронаћи "нови рај", разочаран и разорен, почиње самоубиство.

У анализи Мартина Едена од Џека Лондона, треба напоменути да је једна од главних тема рада судбина једноставног уметника из народа капиталистичког света. У свом роману аутор настоји да прикаже тешке услове у којима се налази талентована особа у Америци.

Анализирајући Мартина Едена из Лондона, важно је схватити да је то друштвени роман, који постаје нека врста проучавања околних хероја друштва. У исто време, ово је роман о љубави, људској снази и духу. Љубав је оно што инспирише и гура главног лика да се бори против друштвених конвенција. Као резултат тога, кроз своју судбину можемо посматрати како су изложени буржоаски медији, демократија, издавачка политика, образовни систем. Сви елементи таквог друштва теже да претворе особу у животињу.

Мартин не воли живост литературе која влада лоптом у његово време. За разлику од већине писаца, он познаје истину живота, али на крају, материјална зависност га буквално чини прилагодљивим ниским књижевним укусима своје средине. Душа писца новака деформисана је пред читаоцима под утицајем друштвених услова, тако да, према Лондону, књижевна Америка не дозвољава да се развијају светли и оригинални књижевни таленти, искривљујући животе и душе главних ликова.

Након исцрпљујућег рада у праоници, Мартин јасно разуме суштину капиталистичког друштва са свим ужасом његове експлоатације од стране човека. Ова ситуација га тјера да размишља о својој судбини. Такав рад сише енергију из особе, одузимајући способност јасног размишљања.

Када иде од радника до познатог писца, он разуме праву вредност оних који су на власти. Пред њим су духовно осиромашени људи, а све њихове фразе о слободи, једнакости и братству су празне речи које не коштају ништа.

Постигавши популарност, Мартин престаје да пише, јер стиче неодољиво гађење према креативности, књижевност му постаје одвратна, баца га. У њој умире уметник, који је преварен у највећој нади, Мартин умире и физички, једноставно губи укус за живот.

Међутим, он не заборавља људе који су га окруживали док је био сиромашан. Помаже Португалцима са много деце, који су једном изнајмили собу, сестру и старог друга Јоеа.

Интересантно је да је сам Лондон, који је изабрао наслов за свој роман, био склон опцији „Успјех“ да иронично поново нагласи колапс свих илузија које су имале хероја, али издавачи су се одлучили за неутралнију верзију под којом се књига појавила у штампи. Друга верзија наслова романа била је "Стардуст".

Ревиевс

У рецензијама "Мартина Едена" Џека Лондона, многи читаоци су приметили да је књига моћан мотиватор, одлаже, фасцинира, присиљава са задовољством да прати развој заплета. Многие критики и поклонники писателя подчеркивали, что это сильная история, которая наглядно демонстрирует истинные способности человека.

В рецензиях на "Мартина Идена" Джека Лондона большинство читателей подчеркивали, что роман произвел на них сильное впечатление, при этом не все могли найти в себе силы согласиться с таким печальным финалом. Видимо, дело в том, что Лондон представил своего героя настолько сильным и энергичным человеком, что стало просто невозможно поверить в его готовность самостоятельно распрощаться с жизнью. Он должен был в любой ситуации идти до конца и не переставать бороться, убеждены многие, кто оставлял отзывы о книге Джека Лондона "Мартин Иден".

В западном мире это произведение было воспринято как средство социалистической пропаганды. Во многом, потому что в нем, в отличие от большинства других произведений этого автора, отсутствуют колоритные персонажи, дикая природа, герои-первопроходцы, зато критикуется понятие "американской мечты", герой начинает бунт против существующего буржуазного общества, а завершается книга по-настоящему трагическим финалом. Это отмечалось во многих отзывах критиков о "Мартине Идене" Джека Лондона.

Так что это максимально нетипичный роман для писателя, как нетипичен и его главный герой. В отзывах о "Мартине Идене" Джека Лондона читатели, особенно в Америке, критиковали его социализм, основанный на оригинальной философии, которая представляет собой смесь философских идей Маркса и Энгельса с материалистической концепцией мира Герберта Спенсера. В результате в сущность главного героя закрадывается опасное противоречие, которое на протяжении многих лет сбивало с толку большинство литературных критиков. С одной стороны, как задумывал сам автор, книга должна была быть доказательством того, что творческий человек не в состоянии существовать в буржуазном обществе. Отсюда выход для него мог быть только в социалистическое устройство мира. В то же время сам главный герой настолько убедительно критикует социализм, что даже самый убежденный читатель начинал к нему прислушиваться.

В результате в отзывах о "Мартине Идене" Лондона большинство приходило к тому, что книга, понятая как обвинение социализма, на самом деле являлась обвинением индивидуализма, а сам главный герой никогда бы не погиб, если бы был социалистом.

В результате Мартин погибает из-за огромного разочарования. Он тратит уйму сил на то, чтобы выбраться наверх. А в результате обнаруживает, что мир обеспеченных людей, в который он так стремился, наполнен нетерпимостью ко всему новому, глупостью и дурными вкусами. Читатель приходит к выводу, что все, чего в состоянии добиться по-настоящему сильная личность, в результате теряет для нее ценность. Руфь оказывается пустышкой, писательская слава не радует, а деньги - это обычная бумага. Для людей уровня Мартина любая выполнимая задача оказывается слишком мелкой.